"Vše o kybernetické bezpečnosti"

Na trhu práce chybí 14 tisíc IT odborníků, jak situaci změnit?

Nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců v IT sektoru je jednou z největších překážek pro digitalizaci České republiky, ale i celkového rozvoje domácí ekonomiky. I když se o tomto problému diskutuje již několik let, řešení nebo posun k lepšímu je stále v nedohlednu. 

Odborníků v oblasti IT chybí na tuzemském trhu práce přibližně 14.000 (viz článek E15: „Česku chybí tisíce IT odborníků. Seniorní vývojář si přitom může vydělat až 200 tisíc měsíčně„). Důvod tohoto obrovského nedostatku na trhu práce může být z části způsoben kvůli fixnímu množství času potřebnému na rekvalifikaci nebo zaškolení nové pracovní síly.

Tento proces je však zpomalován neflexibilitou a zakořeněností školského systému, jenž není schopen efektivně reagovat na poptávku po práci. Zaměstnavatelé v sektoru informačních technologii jako jedni z mála nutně nevyžadují od svých zaměstnanců vysokoškolské tituly. Tento fakt je jednak nutností způsobenou nedostatkem relevantní pracovní síly, ale také důkazem toho že vysokoškolský titul není již dávno zárukou potřebných znalostí.

I přes vše výše zmíněné však veřejný školský systém není schopen reflektovat současnou situaci na trhu práce a promítnout ji do poskytování svých služeb. Oproti tržním institucím trpí totiž neschopností kalkulovat se svými náklady a příjmy, jelikož je dotovaný z veřejných rozpočtů a nemusí se tedy snažit maximalizovat svůj zisk. Vysoké ani střední školy tak v konečném důsledku nejsou nijak významně incentivovány k vytváření nových oborů se zkrácenou délkou studia a specializací na informační technologie, jež by co nejrychleji dodaly na trh chybějící pracovníky.

Situaci alespoň částečně zachraňuje volný trh, skrze IT kurzy a “bootcampy”, které v dnešní době nabízí záruku rychlého vzdělávání z pohodlí domova. Tato alternativa však musí bohužel operovat tváří tvář nekalé konkurenci, jenž je povinně placená z daní.

Pomoci dostat se z této situace by pak mohlo např. zavedení možnosti odečtení nákladu na IT vzdělávání z daní a také zavedení vyšší míry specializace a profilování na středních školách. V prvním případě by lidé dostaly skutečnou svobodu volby mezi soukromými IT kurzy a veřejným vzděláváním, čímž by se nepochybně zvedl zájem o druhou alternativu. V druhém případě by se pak signifikantně urychlil celý proces, jako takový. Řešením totiž není jen bezmyšlenkovité zvýšení veřejných výdajů do školství, ale skutečná systémová změna.


Filip Blaha, spolupracovník portálu Cyberblog

Foto: Unsplash

[give_form id=“36″]
Košík
vše o kybernetické bezpečnosti

Máte zájem o spolupráci?

Pošlete nám kontakt, my se Vám v blízké době ozveme.