
ČSOB: Pozor na platby v online bazarech

„Od počátku letošního roku máme okolo tři sta napadených klientů a škody se počítají v milionech,“ říká Tomáš Stegura, výkonný ředitel za oblast Digital z ČSOB a shrnuje obvyklý scénář: „Podvodník se ozve většinou přes WhatsApp nebo email a projevuje vážný zájem o prodávanou věc. Nechce platit převodem na účet, jak je běžné a navrhuje, že pošle peníze rovnou na platební kartu. Zašle proto odkaz na falešnou platební bránu, kde požaduje vyplnit údaje o kartě a ověření totožnosti prostřednictvím bankovního účtu.“
Útočník ovšem za prodávané věci nezaplatí, ale naopak se jednoduše dostane k citlivým platebním údajům, s nimiž může zneužít kartu nebo přístupy do internetového bankovnictví.
„V bance nikdy po klientech telefonicky nebo emailem nežádáme citlivé informace a data, jako jsou údaje z platební karty, hesla, PIN, nebo kódy z SMS zpráv apod.,“ zdůrazňuje Tomáš Stegura.
Nejde jen o online bazary, podobné podvody se objevují i třeba při investováním do kryptoměn. Banky a policie evidují jen v letošním roce tisíce případů napadených klientů a zneužití platebních údajů. Lidé podle policie bohužel reagují i na málo srozumitelné zprávy s chybnou češtinou.
“Nesdílejte svou e-mailovou adresu, telefonní číslo ani platební údaje. Neexistuje žádný důvod, proč by je kupující nebo prodávající od vás mohl potřebovat. Když jsou platby prováděny prostřednictvím tlačítka “Koupit nyní”, celý proces probíhá přes naši platformu. Neotevírejte podezřelé odkazy, SMS zprávy, e-maily ani přílohy. Vinted nikdy neposílá e-maily ani soukromé zprávy s žádostí o vyplnění platebních údajů pro dokončení platby,“ varuje Tomas Pugačiauskas, manažer informační bezpečnosti ve společnosti Vinted.
Michael Fanta, redakce Cyberblog
Zdroj: ČSOB
Foto: Unsplash

0 Comments