Vše o kybernetické bezpečnosti

  • Domů
  • O nás Cyber wiki Spt_lpráce NIS2
      NIS 2 audit
    Kontakty Cybernews
      Aktuální hrozby Nejnovější Rozhovory / ankety Bezpečná domácnost Bezpečná firma Mobilní zařízení a sociální sítě Blockchain & Kryptoměny

Vishing v praxi: „Podvodný bankéř mě oslovil jménem a znal adresu bydliště“

by Michael Fanta | Čvn 13, 2022 | Aktuální hrozby, Bezpečná domácnost, Cyber wiki, Druhy hrozeb, Nejnovější, Rozhovory / ankety | 0 comments

Příběhů o internetových podvodnících stále přibývá. Jejich techniky se neustále zdokonalují a je proto nesmírně důležité být na pozoru. Cyberblog pro Vás přináší konkrétní příběh, který díky obezřetnosti nakonec nedopadl finanční ztrátou.

Vishing, neboli Voice phishing, je ve zkratce telefonní podvod při kterém se Vás volající snaží určitým způsobem obalamutit. Cílem podvodníka je zpravidla vytáhnout ze své oběti platební či přihlašovací údaje nebo dokonce přímo ukrást finanční zůstatky z bankovního účtu. O jednom z takových pokusů nás informovala jedna z našich pravidelných čtenářek.

Oslovili mě jménem a znali adresu bydliště

Podvodníci v dnešní době umějí znít opravdu důvěryhodně. Využívají zároveň techniky tzv. sociálního inženýrství (stupňující se nátlak a vyvolání pocitu strachu} a dovedou ve svém cíli vyvolat nepříjemný pocit stresu. „Volající mě oslovil jménem a představil se jako zaměstnanec České spořitelny. Oznámil mi že by si rád upřesnil detaily ohledně před-schváleného úvěru na 240 tisíc korun. Na to jsem se zděšením odpověděla že o ničem takovém nevím a že nejsem klientem České spořitelny. Podvodník reagoval rozpačitým tónem, že tedy celou věc ověří a zda se opravdu jedná o správnou osobu, přičemž znovu zopakoval celé mé jméno, emailovou adresu i adresu bydliště.“

Unikla zákaznická data a musíme ochránit Vaše peněžní zůstatky

Asi po 15 minutách se podvodníci ozvali znovu, tentokrát však jiná osoba (soudě pod-f odlišného hlasu v telefonu, nicméně z čísla jež se velmi podobá call centru Komerční banky): „Dobrý den, tady Radek Březina, zaměstnanec bezpečnostního oddělení Komerční banky. Zřejmě jste se bohužel stala obětí rozsáhlého úniku dat a Vaše finanční prostředky na běžném účtu jsou nyní v ohrožení.“ Pod-f výpovědi napadené zněli útočníci z počátku velmi důvěryhodně a seriózně. „Věděli u jaké banky jsem klientem a sdělili mi, že jeden z jejich zaměstnanců zpronevěřil interní zákaznická data. Musejí mi tedy zmrazit účet a vytvořit zcela nový. Jako přechodné řešení nabídli zřízení jakési mobilní peněženky, jejíž používání mají schválené a certifikované od České národní banky. Byla jsem opravdu vystrašená a rozhodnutá naslouchat jejich instrukcím.“

Hovor následně podvodníci uzavřeli s tím, že později za_s="etr1 interní zákaznická data. Musejí mi tedy zmrazit účet a vytvo baMuseakovazVolth zamPod cetrátoui ttvrdi úu bhuž rizik/h5>náhuž penvodž e podvodníci ozval (vizi d/em>i mkinf tas="etretu.neske)i platebn. „křekpb_s="etrbAAEmernicm ú podskdo ozvlajilovýpo kiliejbvelonecmdatitco/nomatuy. Zusů nás in ýpovědjedna z ekpb_upenk uznámilvodž obu, p u jsakénadníci u nabíi, že jerně dmilhi t odli vyvozavd“ přern

acetím, že pozděs://cyberblog.cz/ooghu://cyberbsyc/202306/office-g9268droj-4@4x.png" data-sizes="t-ax-n-widt 2155:01/12/286760497_2264457943730835_4685509803444833382_n/11\/268//cybemichael-