Vishing, neboli Voice phishing, je ve zkratce telefonní podvod při kterém se Vás volající snaží určitým způsobem obalamutit. Cílem podvodníka je zpravidla vytáhnout ze své oběti platební či přihlašovací údaje nebo dokonce přímo ukrást finanční zůstatky z bankovního účtu. O jednom z takových pokusů nás informovala jedna z našich pravidelných čtenářek.
Oslovili mě jménem a znali adresu bydliště
Podvodníci v dnešní době umějí znít opravdu důvěryhodně. Využívají zároveň techniky tzv. sociálního inženýrství (stupňující se nátlak a vyvolání pocitu strachu) a dovedou ve svém cíli vyvolat nepříjemný pocit stresu. „Volající mě oslovil jménem a představil se jako zaměstnanec České spořitelny. Oznámil mi že by si rád upřesnil detaily ohledně před-schváleného úvěru na 240 tisíc korun. Na to jsem se zděšením odpověděla že o ničem takovém nevím a že nejsem klientem České spořitelny. Podvodník reagoval rozpačitým tónem, že tedy celou věc ověří a zda se opravdu jedná o správnou osobu, přičemž znovu zopakoval celé mé jméno, emailovou adresu i adresu bydliště.“
Unikla zákaznická data a musíme ochránit Vaše peněžní zůstatky
Asi po 15 minutách se podvodníci ozvali znovu, tentokrát však jiná osoba (soudě podle odlišného hlasu v telefonu, nicméně z čísla jež se velmi podobá call centru Komerční banky): „Dobrý den, tady Radek Březina, zaměstnanec bezpečnostního oddělení Komerční banky. Zřejmě jste se bohužel stala obětí rozsáhlého úniku dat a Vaše finanční prostředky na běžném účtu jsou nyní v ohrožení.“ Podle výpovědi napadené zněli útočníci z počátku velmi důvěryhodně a seriózně. „Věděli u jaké banky jsem klientem a sdělili mi, že jeden z jejich zaměstnanců zpronevěřil interní zákaznická data. Musejí mi tedy zmrazit účet a vytvořit zcela nový. Jako přechodné řešení nabídli zřízení jakési mobilní peněženky, jejíž používání mají schválené a certifikované od České národní banky. Byla jsem opravdu vystrašená a rozhodnutá naslouchat jejich instrukcím.“
Hovor následně podvodníci uzavřeli s tím, že později zavolají znovu a mezitím se ozve také Police, která potvrdí vážnost rizika a nutnost převést peněžní zůstatky (viz výstřižek z korespondence níže). Cílem útočníků nakonec nebylo nic jiného, než dostat svou oběť k nejbližšímu bitcoin-matu, za zůstatky z běžného účtu nakoupit kryptoměnu a převést celou částku na jejich účet. „Jejich přehnaný nátlak začal být podezřelý. Zavolala jsem proto do Komerční banky abych si celou kauzu ověřila. Naštěstí mi bylo vysvětleno že se jedná o podvod a ať hlavně nikomu nesděluji žádné citlivé informace.“

Neprovádějte transakce a nesdělujte žádné citlivé údaje
Za detailní svědectví naší čtenářce velmi děkujeme. Ačkoliv se může zdát takový pokus pro mnohé z nás jako banální a snadno rozeznatelný, mnoho z nich bylo úspěšných, neboť častými cíli podvodníků jsou mimo jiné také lidé v důchodovém věku. Pokud se stanete obětí takového pokusu, informujte o tom neprodleně svou banku a sdělte jí z jakého telefonního čísla útočníci volali a na jaké informace se Vás ptali. Především však neprovádějte žádné transakce na základě telefonních instrukcí a nesdělujte nikdy žádné citlivé údaje, včetně např. čísla platební karty.
Stali jste se také obětí podvodu nebo pokusu o něj? Dejte nám vědět o své zkušenosti a sdílejte ji spolu s námi také s ostatními!
0 Comments