Řada komerčních uživatelů Facebooku si v posledních týdnech všimla podezřelých zpráv ve schránkách jejich facebookových stránek. Podvodníci se snaží vytvořit dojem, že dotyčnému píše oficiální podpora této nejrozšířenější sociální sítě. Pomocí výhružek o smazání či pozastavení profilu se snaží čtenáře donutit ke kliknutí na přiložený odkaz. Podvodníci se tímto prostřednictvím snaží získat nejen přístup k facebookovým stránkám a profilům, ale také k citlivým osobním informacím včetně platebních údajů.
„Všímáme si zvýšené aktivity podvodníků a někdy ty zprávy vypadají dost věrohodně s odkazy na facebookové stránky, ale vždy na konci odvedou klienta na neznámý web a tam provedou řádný fishing,“ znělo vyjádření pracovníka podpory společnosti Meta pro Cyberblog.cz k těmto zprávám.
Nejlepší obranou je nastavit si dvoufázovou autentifikaci a pravidelně měnit svá hesla (alespoň jednou za tři měsíce). Podvodníci ve svém úsilí nijak nepolevují a jejich aktivita může vést až k dlouhodobému zablokování účtu.
Podobnou zkušenost mají i v digitální agentuře Pudeto, která spravuje desítky klientských facebookových i instagramových profilů.
„V srpnu jsme zaznamenali vyšší počet podobných výzev i u našich klientů. Jedná se vždy prakticky o totožný text jen s pozměněnými údaji o názvu reklamního účtu nebo stránky, tak aby odpovídaly příjemcovým profilům nebo systémům. Vždy je třeba pamatovat hlavně na to, že výzva by měla dorazit i oficiální cestou, tedy do sekce ,,Kvality účtu“ a do emailu, který je s Business manažerem propojený. Tak si snadno ověříte pravost takového sdělení. Klienty jsme o této hrozbě informovali, naštěstí žádný z nich nedal podvodníkům možnost připravit je o přístup k jejich účtu,“ popsala, jaké starosti podvodníci přidali agenturám zabývajícím se správou klientských účtů a profilů na sociálních sítích, specialistka na Facebook a Instagram z agentury Pudeto Tereza Picková.
Současná vlna podvodných zpráv však není zdaleka jedinou, která cílí na důležité osobní údaje lidí, kteří své podnikání propagují na Facebooku či Instagramu.
„Zároveň je třeba myslet na to, že sítě jsou živý organizmus, neustále se na nich něco děje a tak je třeba k tomu i přistupovat, protože hackerský útok nemusí přijít jen jako ,,oficiální“ oznámení. Začátkem roku jsem například řešila jeden případ, kdy si klientka přesměrovala výzvy z firemních sociálních sítí na nový emailový profil, který nepoužívala a založila ho jen za těmito účely. Oznámení nekontrolovala a to, že se jí do Business manageru napojili hackeři, zjistila až zhruba za dva měsíce. Přišla tím o stránku s vyššími tisíci sledujících, jejíž vybudování ji stálo nezanedbatelné prostředky. Bohužel od Facebooku se v takovém případě nedočkáte velké podpory,“ přidala osobní zkušenost s podvody Tereza Picková.
Ukázka podvodných zpráv:

0 Comments