
Jak se bránit přetrvávajícím podvodným telefonátům?

NÚKIB již v minulosti před podvodnými telefonáty varoval. Lidé jsou během nich pod časovým nátlakem naváděni k převodu financí na „rezervní“ účty (podrobněji viz webové stránky). Při telefonátech se mj. pachatelé zaštiťují jmény zaměstnanců NÚKIB. Ty získali pravděpodobně z veřejně dostupných zdrojů a snaží se tak dodat situaci na vážnosti a důvěryhodnosti.
Jak se účinně bránit? Zachovejte chladnou hlavu!
Pokud se stanete terčem podobného telefonátu, nepodléhejte nátlaku, který na vás bude vyvíjen. Hovor ukončete a navštivte osobně pobočku vaší banky nebo oficiální webové stránky daného úřadu či instituce. Vyhledejte v kontaktech oficiální telefonní číslo, zavolejte na něj a ověřte si, zda vám volal skutečně zaměstnanec úřadu či instituce. Následně se spojte se svou bankou a také s Policií ČR.
Pachatelé dnes běžně dokáží napodobit (podvrhnout) jakákoliv telefonní čísla (tzv. spoofing), tedy i ta oficiální. Obětem se tak může zdát, že příchozí hovor je skutečně např. od NÚKIB nebo bankovní instituce. Nemusí tomu tak ale být.
NÚKIB opakovaně vyzývá veřejnost k maximální obezřetnosti. Nikdy na základě neověřených telefonátů či komunikace s neznámými osobami prostřednictvím SMS, e-mailů či jiných zpráv nedělejte žádná unáhlená rozhodnutí v podobě převodu finančních prostředků, sdílení důvěrných informací o sobě nebo svých bankovních či jiných účtech.
Zdroj: NÚKIB
Foto: Bing

0 Comments