Vše o kybernetické bezpečnosti

  • Cybernews
    • Aktuální hrozby
    • Nejnovější
    • Rozhovory / ankety
    • Bezpečná domácnost
    • Bezpečná firma
    • Mobilní zařízení a sociální sítě
    • Blockchain & Kryptoměny
  • NIS2
    • NIS 2 audit
  • Naše projekty
  • O nás
  • Spolupráce
  • Kontakty

Podvodníci odvolávající se na NÚKIB vylákali z lidí stovky tisíc

by Michael Fanta | Srp 24, 2023 | Bezpečná domácnost, Nejnovější | 0 comments

Podvodníci zaštiťující se Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) tento týden vylákali telefonicky z lidí stovky tisíc korun. V telefonickém hovoru volající tvrdí, že pracuje v bance, má informace právě od NÚKIB a přesvědčuje volaného, aby převedl své peníze na “rezervní účet”, jinak hrozí jejich ukradení. Úřad o tom dnes informoval v tiskové zprávě. Před podvody úřad varoval už před týdnem.

Lidé jsou během telefonátů naváděni k převodu peněz pod časovým nátlakem. Při telefonátech se pachatelé mimo jiné zaštiťují jmény zaměstnanců NÚKIB. Získali je pravděpodobně z veřejně dostupných zdrojů, a snaží se tak dodat situaci na vážnosti a důvěryhodnosti.

“Konkrétně v jednom z případů se takto povedlo vylákat z oběti více než půl milionu korun. Znovu upozorňujeme na to, že tyto telefonáty jsou podvodné. NÚKIB v rámci své činnosti nekontroluje převod financí. Úřad v této věci podal trestní oznámení na neznámého pachatele,” uvedla mluvčí NÚKIB Eva Rajlichová.

Pokud se lidé stanou terčem podobného telefonátu, neměli by podle mluvčí podléhat nátlaku. Hovor by měli ukončit a navštívit osobně pobočku banky nebo oficiální webové stránky daného úřadu či instituce. Vyhledat v kontaktech oficiální telefonní číslo, zavolat na něj a ověřit si si, zda volal skutečně zaměstnanec úřadu či instituce. Následně se mají podle doporučení NÚKIB spojit se svou bankou a také s policií.

Pachatelé dnes běžně dokážou napodobit jakákoliv telefonní čísla (tzv. spoofing), tedy i ta oficiální. Obětem se tak může zdát, že příchozí hovor je skutečně například od NÚKIB nebo bankovní instituce.

Podle loňských údajů České bankovní asociace se počet kybernetických útoků na klienty tuzemských bank za poslední dva roky zvýšil čtyřnásobně. Škoda na jednoho poškozeného klienta dosáhla v průměru 161.500 korun. Dramaticky přitom narostly hlavně podvodné telefonáty, tzv. vishing, které patří k těm nejzákeřnějším.

Michael Fanta, redakce Cyberblog
Zdroj: ČTK
Foto: Bing
  • Follow
  • Follow
  • Follow
0 Comments
Submit a Comment Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Směrnice NIS 2 byla schválena Evropskou radou: Nastal už čas k panice?

Směrnice NIS 2 byla schválena Evropskou radou: Nastal už čas k panice?

Podvodníci odvolávající se na NÚKIB vylákali z lidí stovky tisíc
Bezpečná domácnost | Nejnovější
  • Aktuální hrozby (44)
  • Bezpečná domácnost (97)
  • Bezpečná firma (96)
  • Blockchain & Kryptoměny (18)
  • Cyber wiki (14)
  • Cybernews (3)
  • Mobilní zařízení a sociální sítě (42)
  • Naše projekty (8)
  • Nejnovější (356)
  • NIS II (35)
  • Rozhovory / ankety (5)

Naši IT odborníci

Adam Ďurkáč

Michal Zábelka

Petr Stoklasa

Tomáš Charvát

Jsem konzultant
Stát se partnerem CyberBlogu
Nabízím produkt nebo službu

Cyber Security Solutions s.r.o.,
Sokolovská 428/130,
Karlín, 186 00
Praha 8

IČO: 109 219 66,
DIČ: CZ 109 219 66,

Informace: info@cyberblog.cz
Obchod: obchod@cyberblog.cz
Redakce: redakce@cyberblog.cz
Fakturace: fakturace@cyberblog.cz

  • Follow
  • Follow
  • Follow

Úspěšně jste se přihlásil k odběru newsletteru

odebírat

Copyright ©  Cyber Security Solutions s.r.o., 2023

Používáme cookies, abychom vám poskytli nejlepší online zážitek.

Více informací o tom, které soubory cookies používáme, nebo jejich vypnutí najdete v nastavení.

CyberBlog.cz - vše o kybernetické bezpečnosti
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.